måndag 5 januari 2009

Om SF Bio

Här kommer en autentisk mailväxling jag haft med SF Bio:

Från: Carin
Skickat: den 14 november 2008 15:51
Till: Info (SF Bio)
Ämne: Royal i Lund
Hej,
förra torsdagen gick jag för att se Woody Allens nya film på biografen Royal i Lund. Det var en upplevelse som nästan fick mig att, trots att jag själv är filmarbetare, bli FÖR illegal nerladdning. Det började med biljettköpet. I kassan fanns ingen trots att det var en kö på fem-sex personer. Till slut hörde vi röster från personalrummet, där satt biografmaskinisten och kassörskan och drack kaffe. När vi bad snällt kom kassörskan till slut ut och sålde biljetter åt oss.

När filmen till slut började var skärpan obefintlig. Den var så dålig att man knappt kunde läsa texten. Då en ur publiken gick ut och letade upp kassörskan svarade hon att det kunde hon inte göra nåt åt men att hon kanske skulle försöka leta upp maskinisten OM HON HANN. Det måste hon ha hunnit för skärpan blev bättre efter några minuter, men efter en stund var det lika illa igen. Jag kan engelska så jag förstod vad de sa i alla fall, men när de talade spanska stod jag mig slätt. Och ansiktsuttrycken fick man gissa sig till. Jag tror att filmen skulle ha varit bra under andra omständigheter men nu var den urusel.

Efter filmen var vi flera som framförde våra klagomål till maskinisten och han kommentar till detta var att han hade två filmer att ta hans om så han kunde minsann inte sitta och passa skärpan. Dessutom berodde det hela säkert på att filmen var bucklig (men hallå, då skickar man väl tillbaka kopian och får en som går att visa?). Det var hans enda kommentarer så vi gav upp, gick hem och lovade oss själva att aldrig mer gå till Royal igen.

Royal är en fin gammal biograf men jag kommer aldrig att gå dit igen.

Med vänlig hälsning
Carin

Svar från SF:
Hej!

Tack för ditt mail. Vi ska kolla upp vad som hänt här och återkommer till dig så snart vi kan.

Med vänliga hälsningar,
Sofia

SF Bio AB

Men inte återkom de. Jag mailade igen och fick detta svar:

Hej!

Vi beklagar att vi inte har hunnit besvara ditt mail tidigare. Vi har varit i kontakt med Royal i Lund och ditt ärende utreds. Biografansvarig har varit bortrest men återkommer på måndag, och då återkommer vi till dig så snart vi fått svar från henne. Vi beklagar att din upplevelse på biografen inte var vad du förväntade dig. Det är självklart inte vår policy att bemöta våra kunder på ett sådant sätt som du bekriver.

Med vänliga hälsningar

Maria S

Efter några dagar kom detta mail:


Hej Carin!

Ursäkta att du har fått vänta på svar men jag har varit iväg på semester.

Detta var ju ett tråkigt biobesök.

Jag skulle gärna vilja prata med dig. Har du något telefonnummer som jag kan nå dig på?

Med vänliga hälsningar Ingrid

Jag skickade mitt nummer och fick till svar att hon skulle ringa mig den 17:e december. Jag väntar fortfarande. Hur svårt kan det vara?

Inga kommentarer: