fredag 14 december 2007

jag är nog inte riktigt klok

Grannen på landet hade en säck smutsig ull som hon skulle kasta. Den tar jag, sa jag. Jag, som hatar pynt och tomtar är så gräsligt förtjust i de där ullvarianterna, som man nålfiltar. De som mest är en luva och ett skägg, kanske en liten näsa som sticker fram. Jag såg framför mig hur jag skulle kunna göra en jättestor ulltomte. Visst kan man tvätta ull?, frågade jag. Hon såg lite konfunderad ut men jo, visst kan man tvätta ull, sa hon. Jag tror vi piggar upp hennes vardag väsentligt, så mycket konstigt som vi hittar på.

Jo, nog var dem smutsig alltid, väldigt smutsig. Efter sex tvättningar och sköljningar i badkaret var den inte ren men mycket mindre smutsig i alla fall. och jag orkade inget mer. Så nu har jag centrifugerat den och lagt den på tork. Vi får se hur den luktar när den torkat. Men varför gör jag det här nu, när jag har så sjukt bråttom med allt annat? Jag är nog inte riktigt klok.

Inga kommentarer: