tisdag 16 september 2008

Maria Larssons eviga ögonblick

Nu blir det filmtips: Idag såg jag "Maria Larssons eviga ögonblick" och jag är fortfarande alldeles mjuk inuti. Den är vacker och episk, den handlar om livet och skapandet, kärlekens omöjlighet och en svunnen tid. Det är en alldeles speciell film, en film man kan lita på, en film där allt stämmer och hänger ihop. Fotot är en dröm, det finns hur många bilder som helst som får mig att få gåshud och bli tårögd. Och skådespeleriet är ljuvligt, jag glömmer bort att jag är trött på Persbrandt för han är ju så rätt här.

Däremot inser jag än en gång att jag verkligen inte är mycket för filmpremiärmingel. Kallprat är inte min sak, jag är tämligen ointresserad av vem som är inne för tillfället och de som bryr sig om sånt brukar också vara ganska ointressanta. Jag håller mig till de jag redan känner. Men filmen var alldeles underbar.

Inga kommentarer: